Svårslagen sommarefterrätt

Hej på er! Åhh, alltså denna efterrätten! Jag är så glad för att jag kan dela med mig av detta receptet, jag älskar denna efterrätt såå mycket! Perfekt till alla varma sommarkvällar utomhus, eller kanske till mys framför EM? Den passar både till fest eller om man vill lyxa till vardagen lite. Den går även att göra nyttig, bara man byter ut chokladen mot någon nyttig nicecream och skippar nutellan och glassen så funkar det. Receptet hittar du här nedanför!

Till 4 st behöver du:

2 bananer

2 grillspett

Valfri choklad (jag använde plopp)

Ett fat med granola och kokos

 

Tillbehör:

Jordgubbar

Nutella

Glass

Granola och kokos- blandningen om det blev något över

 

Så här gör du:

Börja med att skala två bananer. Dela dem på mitten. Bryt två grillspett i lagom stora bitar och stick i bananhalvorna. Var noga med att bara använda de yttersta delarna på grillspettet och att inte stoppa in spettet med den brutna delen först, då det kan hamna träflisor i bananerna. Lägg på en skärbräda. Ställ sedan in i frysen. Låt stå i några timmar, till de är frysta. Smält valfri choklad i mikro eller med vattenbad. Obs! Om du smälter chokladen i mikron är de viktigt att du rör om ofta och tittar till den så att den inte bränns. Ta ut bananerna och doppa i chokladen. För mig gick det inte att doppa (kan vara för att jag använde plopp xD), så jag fick bre på med en sked. Doppa banan-spetten i granola-blandningen och lägg på ett fat. Om det blev granola-blandning över så kan du hälla upp det i en skål och använda som topping. Skär jordgubbar i bitar och lägg längs kanten på fatet. Servera med hela jordgubbar, nutella och glass. Enjoy!

IMG_3046IMG_3047IMG_3048IMG_3049IMG_3050IMG_3052IMG_3054IMG_3055

Kommentera

