Kladdkaka med jordnötssmör

Hej! Äntligen har datorn börjat fungera lite, så jag kan äntligen lägga upp lite recept! Det här receptet är på en suuupergod kladdkaka toppad med smält vit choklad, jordnötssmör och kokos. Detta receptet kan man säga är mitt ”Go to-recept” när det gäller kladdkakor, och det är också när jag bakat en kladdkaka utifrån detta receptet som det är flest som berömmer kakan. Därför tänkte jag så klart dela med mig av receptet. Den här gången har jag också valt toppingen själv, ni hittar receptet här nedanför!

 

Till kladdkakan behöver du:

4 msk kakao

100 g smör

1 dl vetemjöl

2 ägg

1/2 tsk salt

2,5 dl socker

2 tsk vaniljsocker

 

Topping:

Vit choklad (använd den mängd som du tycker passar, du kan även bre vit choklad över hela kakan och lägga resten av toppingen ovanpå)

Jordnötssmör

Kokos

 

Så här gör du:

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Bröa en form med vad du vill, eftersom att denna kakan toppas med kokos så kan du använda det att bröa med. Smält sedan smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan samman med resten av ingredienserna. Var försiktig och blanda inte för hårt, då kan kladdkakan lätt bli torr. Grädda sedan i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha. Toppa nu kladdkakan med vit choklad, jordnötssmör och kokos. Enjoy!

 

IMG_2852IMG_2855IMG_2854IMG_2850IMG_2853IMG_2851

(Recept på själva kladdkakan från: kladdkakarecept.blogspot.se)

Kommentera

