Kardemumma cupcakes

Hej på er! Idag så har jag bakat igen, och så klart så ska ni få se resultatet här på bloggen. Denna gång blev det fantastiska kardemumma cupcakes med färskost-frosting. Dessa passar bra egentligen när som helst, efterrätter, fika, kalas m.m. Eftersom att kardemumma är min favoritkrydda så är dessa cupcakes några av de godaste som jag någonsin bakat. Det blev i mini-format eftersom att jag föredrar minicupcakes framför den vanliga storleken. Jag gör det därför att det är mycket enklare att bestämma mängden man vill äta, man kanske bara vill ta något lite sött efter maten, och då kanske man inte vill proppa i sig en hel cupcake. De räcker också längre eftersom att när man tagit en mini-cupcake så tar man ju kanske inte alltid en till, och man kan ju liksom inte äta en halv cupcake bara sådär, därför är det enklare att anpassa i mindre storlek. Receptet på frostingen gjorde jag själv, och jag använde inte exakta mått, så därför är måtten på frosting-receptet lite cirka 🙂

Till cupcakesen behöver du:

100 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk mortlade kardemumma kärnor

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 dl mjölk

 

Till frostingen:

ca 125 g vispad grädde (jag använde en som är gjord på soja, men man får välja själv)

ca 2 tsk vaniljsocker

100 g färskost

(kardemumma)

 

Så här gör du:

Sätt ugnen på 225 °C. Rör smör, socker, vaniljsocker och kardemumma smidigt. Rör ner ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen och mjölken i smeten. Fördela sedan smeten i formarna som du ställt i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt. Grädda till sist mitt i ugnen i 12 minuter och låt svalna på galler. Nu är det dags att börja med frostingen! Blanda färskost med vaniljsocker. Jag använde en väldigt stark färskost, och valde därför att balansera upp det med kardemumma (vilket man självklart kan göra även om man använder en mild färskost). Vispa grädden och rör ner bland de andra ingredienserna. Spritsa på cupcakesen. Enjoy!

IMG_2797IMG_2800IMG_2801IMG_2794IMG_2795IMG_2796

 

Kommentera

