Supergott parmesanbröd med basilika!

Hejsan! I dagens inlägg så tänkte jag dela med mig av ett jättegott recept på parmesanbröd!

Ingredienser:

1,5 tsk salt

25 g jäst

2 msk olivolja

1,5 dl parmesanost

2,5 dl vatten

7 dl vetemjöl

2 tsk basilika

Pensling:

1 ägg

Granering:

1 dl parmesanost

Så här gör du:

  1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt, 37°C. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, ost, basilika och nästan allt mjöl, spara lite till utbakning. Arbeta degen smidig. Låt degen jäsa övertäckt i 30 min.
  2. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig. Forma till en längd. Lägg den på en bakplåtsklädd plåt. Klipp sneda jack nästan ända ner till plåten. Vik de klippta bitarna bakåt, växelvis åt höger och vänster.
  3. Låt jäsa ytterligare ca 25 min. Sätt ugnen på 250°C.
  4. Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över osten.
  5. Grädda brödet på nedersta falsen i ugnen ca 10 min. Sänk värmen till 200 °C och grädda ytterligare ca 20 min. Låt brödet avsvalna på galler. Klart att servera!

Recept: http://www.alltommat.se (Basilikan var inte med i receptet, men jag lade till det för jag tycker att brödet blir både smakrikare och  snyggare med det i).

Detta brödet är såå gott och kan användas till både matbröd eller bara ätas som det är. Jag rekommenderar er verkligen att testa det! Ha det bra, så ses vi i nästa inlägg!

IMG_2191IMG_2195IMG_2196IMG_2213Sorry för att det inte blev så många bilder, men det hade börjat skymma när brödet var ute ur ugnen, och det var rätt svårt att få till ljuset ❤

2 reaktioner på ”Supergott parmesanbröd med basilika!

Kommentera

